• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
8. Binly - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC

Beviljad skuldsanering!

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 787
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 688
Mottagna reaktioner
963
Poäng
787
Tack för snabbt svar! Har gjort deras test tidigare, och möblerat med siffror, det blir nästan samma svar konstant "du är troligtvis kvlificerad för skuldsanering" är nog svårt kanske att beräkna.
Jag är 55 år. Så det du säger stämmer nog, att jag troligtvis får avslag?
Då kan det nog räknas på kortare tid om man är kval insolvent. Har sett från siffran 7 år o uppåt. Men det är som sagt så många saker som avgör, inte bara detta med skulderna. Du ska också ah gjort allt du kan för att betala på dina skulder.
Enda sättet å veta är att lämna in en ansökan.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 784
Mottagna reaktioner
2 637
Poäng
1 857
Jag håller med Dig i mångt och mycket i det Du skriver.
Dock tror jag att om man väl har fått en skuldsanering...en "once in a lifetime" möjlighet till ekonomisk omstart, så är man oerhört rädd att bli av med den, för det innebär ett fortsatt liv i total mörker med löneutmätning till dagen man dör. Därav kommer dessa återkommande frågor, inte minst gällande skatteåterbäringen. Man vill så gärna få behålla pengarna, för lite extra guldkant på tillvaron, samtidigt, som man är rädd att man gör fel om man behåller dom...
Det kan ju slå tillbaks mot en om man längre fram behöver ompröva sin skuldsanering och handläggaren då frågar vad man gjort med pengarna. Detta kan dom ju enkelt se då dom har access till Skatteverkets system.
Jag hade svarat att det står på deras egen sida att man får behålla återbäring och även skickat med mailen från 2 handläggare som skriver man får behålla den och inte behöver ompröva .
 

Mjau 74

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
Blev medlem
4 December 2013
Meddelanden
2 676
Mottagna reaktioner
1 704
Poäng
1 177
Jag hade svarat att det står på deras egen sida att man får behålla återbäring och även skickat med mailen från 2 handläggare som skriver man får behålla den och inte behöver ompröva .
Fast nu är väl allt individuellt och bedömningen görs individuellt? Eller det är som i sandlådan den fick det, den gjorde si, den gjorde så…
 

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 784
Mottagna reaktioner
2 637
Poäng
1 857
Fast nu är väl allt individuellt och bedömningen görs individuellt? Eller det är som i sandlådan den fick det, den gjorde si, den gjorde så…
Mina båda handläggare som svarade väldigt bestämt sa att man fick behålla den . Den sista var dessutom den som jobbar med omprövningar ! Och jag skrev summan på 15k !
 

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 784
Mottagna reaktioner
2 637
Poäng
1 857
Fast nu är väl allt individuellt och bedömningen görs individuellt? Eller det är som i sandlådan den fick det, den gjorde si, den gjorde så…
Sen om jag tex fått 50k tillbaka ja då hade jag nog skickat in en omprövning! Men inget under 30k iallafall !
 

Kia

Aktiv medlem
Poäng: 61
Blev medlem
16 Mars 2024
Meddelanden
45
Mottagna reaktioner
17
Poäng
61
Då kan det nog räknas på kortare tid om man är kval insolvent. Har sett från siffran 7 år o uppåt. Men det är som sagt så många saker som avgör, inte bara detta med skulderna. Du ska också ah gjort allt du kan för att betala på dina skulder.
Enda sättet å veta är att lämna in en ansökan.
Vad menas med kval insolvent? Att man kvalar in på ngt sätt? 7 år? Är inte 5 max? Förlåt för dumma frågor, men detta är nytt för mig
 

Kia

Aktiv medlem
Poäng: 61
Blev medlem
16 Mars 2024
Meddelanden
45
Mottagna reaktioner
17
Poäng
61
Vad menas med kval insolvent? Att man kvalar in på ngt sätt? 7 år? Är inte 5 max? Förlåt för dumma frågor, men detta är nytt för mig
Det jag gjort för att göra allt är att alltid amortera, aldrig ligga efter. Har minskat skulderna runt 80.000 senaste året
 

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 787
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 688
Mottagna reaktioner
963
Poäng
787
Vad menas med kval insolvent? Att man kvalar in på ngt sätt? 7 år? Är inte 5 max? Förlåt för dumma frågor, men detta är nytt för mig
Att man inte beräknas kunna betala tillbaka allt från 7-15 år. 12-15 år är det vanligaste.
 

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 787
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 688
Mottagna reaktioner
963
Poäng
787
Det jag gjort för att göra allt är att alltid amortera, aldrig ligga efter. Har minskat skulderna runt 80.000 senaste året
Om du inte ligger efter o dessutom kunnat amortera ner dina skulder så pass under ett åe gör att det är tveksamt om du är kvalificerad för skuldsanering.
Hur ser det ut med tillgångar?
 

Kia

Aktiv medlem
Poäng: 61
Blev medlem
16 Mars 2024
Meddelanden
45
Mottagna reaktioner
17
Poäng
61
Om du inte ligger efter o dessutom kunnat amortera ner dina skulder så pass under ett åe gör att det är tveksamt om du är kvalificerad för skuldsanering.
Hur ser det ut med tillgångar?
Inga tillgångar. 50k var som jag fick tbx från en privat skuld, exet som betalade ner sin del av gemensamt lån. Men jag amorterar nog runt 35k om året. Men har typ 2000k kvar när allt är betalt var gäller fasta kostnader
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp